За японската култура

Манга или емблемата на съвременна Япония

Знам, че повечето от вас са запознати с факта, че манга е японската дума за комикси и карикатури. Напоследък срещам думата все по-често, а и като гледам е станала толкова популярна, че се използва дори за чуждестранни комикси, наподобяващи японския стил.

А знаете ли, че авторът на манга се нарича мангака, а темите, които се засягат в творбите са най-разнообразни – спорт, романтика, историческа драма, комедия, сапунена опера, фентъзи, научна фантастика, мистика, включително и ужаси.

По принцип мангата обикновено са черно-бели. Това е свързано с традиционната японска живопис и значително опростява създаването на комикса. В някои случаи кориците и първите няколко страници са колоритни. Съществуват и изцяло цветни манга произведения (обикновено празнични броеве).

Тенденция е най-популярните манга творби да се адаптират за анимации. За целта сценарият се преработва и се създава съответната анимация. Но имайте предвид, че по-рядко се среща анимация преработена в манга.

И все пак, както всяко велико нещо, и мангата има своята половин вековна история. Още от зараждането на японската култура съществуват рисунки, които наподобяват по идеи и структура днешните манга комикси. Съвременната манга води своето начало от Осаму Тезука, смятан за гений в това изкуство.

През 1947 г. деветнадесетгодишният студент по медицина -Тезука започва създаването на манга версия на книгата на Робърт Луис Стивънсън „Островът на съкровищата“ и въпреки лошите условия след войната и намалената публицистична индустрия в страната “Новият остров на съкровищата” става бестселър с тираж 400 000 копия. Аз накуп малко трудно си ги представям, но явно са се продавали като топъл хляб 🙂

И докато още сте в историята на мангата, не пропускайте да прочетете и няколкото интересни факта, които научих за нея:

– Посоката на четене на манга е отдясно-наляво и отгоре-надолу (европейските комикси се четат отляво-надясно и отгоре-надолу)

– Мангата често по-добре илюстрира душевните състояния и емоциите на персонажите, в сравнение с други видове комикси

– Героите се рисуват с големи и заоблени очи. Присъства голямо разнообразие от лицеви физиономии, както и редица графични знаци, изписвани върху или близо до лицето на персонажа. Тези знаци изразяват определени емоции и настроения.

– Перспективата, гледната точка, графичното отразяване на действието и светлосенките са по-разчупени и разнообразни от тези при европейските комикси.

Интересно е също, че има няколко категории манга, подходящи за различна публика. Първата категория включва списания за деца (yonenshi), списания за тийнейджъри (shonenshi) и “младежки” списания (yangushi, също под името seinenshi), които привличат читатели, които им предстои да навършат 30.

Мангата, която е предназначена повече за жени, също се дели на възрастови групи: за момичета (shojoshi) и за “дами” (redizu). Мангата за жени обикновено се отличава със специфични типове герои.

Освен възрастовото и полово потребителско деление, съществува и по-малко застъпено професионално такова, при което манга произведенията са специално предназначени за определени професии (например).

А вие любители ли сте на мангата? Ще споделите ли впечатления и усещания, ако сте се докосвали до това изкуство?

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.